Nope! At least not for music lovers.
This is the deepL translation from a private message I send to Karl-Heinz Fink last week:
Your comment on the bass alignment - I'm right there with you! The advantage with flat alignments is yes that very very low down is still at least a bit of playback.
"My" deepest bass track:
Beatles Anthology 2 Disc 1 Track 7 "Yesterday" with guitar solo and Paul's voice.
The track contains an incredible low-frequency rumble from the mic stand that happens over and over again (after maybe 12 seconds, 30 seconds of a minute, etc.).
I had once heard the CD at an acquaintance's house with a big transmission line.
I kept asking him: there are people living above you. Did you rent the second floor?
It took several months (!!!) until I realized that what I interpreted as furniture moving on the second floor (he didn't even hear the rumbling!) was nothing more than a part of the recording. Is it perhaps only 5 to 10 Hz?
I would like to be able to hear that part of the recording as well. That's why I think you do it totally right with the bass and the gentle farewell of the same.
About 15 years ago, at a HiFi show, I drove a Canton sales person to despair when I had the piece played and persistently asked why the new, very large and expensive Canton speaker had "No" playback. I used the words "no playback" and played quite dumb....
It was simply from the rumble and rumble nix to hear. Rumble that can be just guessed with large two-way speakers at higher volumes, but still(!) guessed. With Canton: Nix, niente, Null.....
It is this still to be guessed deepest bass, which gives one also with some live jazz records (e.g. certain editions of Bill Evans "Live at the Village Venguard" - other editions and at the moment unfortunately also the Tidal versions do not contain this deepest bass rumble) this unbelievable feeling of being there - that tears of joy can come.
The Canton box had (because of the then still big as DC Displacement Control marketed high pass) unfortunately NO playback in this range below 30 Hz, since it was only bred for party strength......
Of course, the Canton flies around my ears later than other boxes, if I constantly turn the amplifier to 12 o'clock, but is that still music? Does Mr. Göbel have ears???
And this is the German original:
Ihre Anmerkung zur Bassabstimmung - da bin ich voll bei Ihnen! Der Vorteil bei flachen Alignements ist ja, dass ganz ganz ganz tief unten immer noch zumindest ein bisschen Wiedergabe ist.
„Mein“ Tiefstbass Track:
Beatles Anthology 2 Disc 1 Track 7 „Yesterday“ mit Gittare Solo und Pauls Stimme.
Der Track enthält ein unglaubliches, tiefstfrequentes Rumpeln des Mikrofonständers, das immer und immer wieder vorkommt (nach vielleicht 12 Sekunden, 30 Sekunden einer Minute usw.)
Ich hatte die CD mal bei einem Bekannten mit einer großen Transmissionline gehört.
Ich fragte ihn ständig: da sind ja doch noch Leute die über Dir wohnen. Hast Du die erste Etage vermietet?
Es dauerte mehrere Monate (!!!) bis mir klar wurde, dass das was ich bei ihm als Möbelrücken in der ersten Etage interpretierte (er hörte das Poltern und Rumpeln übrigens gar nicht!) nichts weiter als ein Teil der Aufnahme war. Sind es vielleicht nur 5 bis 10 Hz?
Ich möchte diesen Teil der Aufnahme auch hören können. Deshalb finde ich, sie machen das völlig richtig mit dem Bass und dem sanften verabschieden desselbigen.
Vor ca. 15 Jahren habe ich auf einer HiFi Messe einen Canton Vertriebsmenschen zur Verzweiflung gebracht, als ich das Stück spielen ließ und hartnäckig fragte, warum denn der neue, sehr große und teure Canton Lautsprecher „Keine“ Wiedergabe hätte. Ich verwendete die Worte „keine Wiedergabe“ und stellte mich ganz dumm….
Es war einfach von dem Gerumpel und Gepolter nix zu hören. Gerumpel, dass mit großen Zweiwegerichen bei höheren Lautstärken gerade mal zu erahnen, aber immerhin(!) zu erahnen ist. Bei Canton: Nix, niente, Null…..
Es ist dieser noch zu erahnende Tiefstbass, der einem auch bei einigen Live Jazzplatten (z. B. Bestimmten Ausgaben von Bill Evans „Live at the Village Venguard“ - andere Ausgaben und im Moment leider auch die Tidal Versionen enthalten dieses Tiefstbassgerumpel leider nicht mehr) dieses unglaubliche Gefühl des Dabeiseins gibt - dass einem Freudentränen kommen können.
Die Canton Box hatte (wegen des damals noch groß als DC Displacement Control vermarktetem Hochpasses) leider KEINE Wiedergabe in diesem Bereich unter 30 Hz, da sie lediglich auf Partyfestigkeit hin gezüchtet wurde……
Natürlich fliegt mir die Canton später um die Ohren als andere Boxen, wenn ich den Verstärker ständig auf 12 Uhr drehe, aber ist das noch Musik? Hat der Göbel Ohren???
Unfortunately, nothing has changed in the bass alignment of Canton speakers in the last 15 years. The new small Reference 9 is for me one of the most beautiful speakers in the world. Therefore I try again and again to find Canton good. Meanwhile: I simply do not succeed!
Thorsten